Emoții...la început de drum

CUM NE PREGĂTIM COPILUL PENTRU ÎNCEPEREA GRĂDINIȚEI

În 13 septembrie 2010 clopoțelul a sunat pentru prima dată pentru boboceii grădiniței. Cu unii dintre părinții acestor bobocei doamna director, doamnele educatoare și pshilogul școlar au reusit să stea de vorbă înainte de inceperea anului școlar. Cu alti părinți s-a discutat în cele trei săptămăni în care s-a derulat Proiectul educațional,, Toamna bobocilor”™”™ unde doamna psiholg le- a vorbit astfel:
 ,, Grădinița constituie  pentru copil o a doua casă. Este locul în care copilul își petrece o mare parte din zi alături de ați copii de aceeași vârstă, desfășoară diferite activități organizate metodic de către cadre didactice specializate. Alegerea ei trebuie făcută cu atenție. Noul mediu produce multe schimbări în viața copilului: prieteni noi, program, reguli și nu în ultimul rând contact cu diferite persoane  adulte din grădiniță: educatoare, director, îngrijitoare. 
 Ce trebuie să știe copilul la intrarea în grădiniță? Cum anume să-l pregătim pentru această schimbare? În ce fel va reuși să se despartă de familia lui? Acestea sunt întrebări frecvente la care părinții solicită răspunsuri.

Intrarea copilului în grădiniță creeazí£  o avalanșă de emoții atât asupra părintelui cât și asupra copilului. Despărțirea de familie nu este atât de ușoară mai ales în cazul în care acesta nu a mai frecventat grădinița, iar mama a stat cu el acasă zi de zi.


Este de dorit ca la intrarea în grădiniță copilul trebuie să aibă formate deprinderile de autoservire iar limbajul să fie suficient dezvoltat  astfel încât comunicarea să fie înțeleasă. Nu este de neglijat nici aspectul legat de igiena personală: spălatul mâinilor, folosirea toaletei, a robinetului și a obietelor de toaletă.

Cea mai importantă pregătire este pregătirea psihologică. Debutul se face cu câteva luni înaintea începerii grădiniței. În acest sens puteți face plimbări împreună cu copilul în jurul grădiniței, în parcul de joacă al acestea și chiar în interiorul ei pentru a se familiariza cu ea. Îi puteți vorbi copilului despre faptul că își va face noi prieteni de joacă și va învăța multe lucruri frumoase și interesante. Imaginea despre grădiniță trebuie să fie cât mai bună în conformitate cu realitatea. Nu trebuie uitate însă nici aspectele mai puțin plăcute ca de exemplu despărțirea de părinți, conflictele între colegi, respectarea unui program și a unor reguli.

Este important să-i vorbiți copilului despre durata programului, cât timp va petrece la grădiniță  și ce va face acolo. Grădinița este doar un loc temporar iar cineva din familie va veni în mod cert după el. Îi  puteți explica copilului că fiecare membru din familei are un serviciu, iar serviciul său este grădinița.
În primele zile lăsați copilul să-și ia cu el jucăria preferată sau un obiect de-al dumneavoastră pentru a facilita despărțirea și adaptarea la noua situație. Despărțirea de familie se face de cele mai multe ori prin plânset. Acest lucru nu trebuie să ne sperie deoarece adaptarea poate dura între două  și patru săptămâni. Nu păcăliți copilul furișându-vă ci salutați-l ferm la plecare și asigurați-l că îl iubiți și că veniți după el la ora stabilită.

Este indicat ca în perioada de adaptare părinții să-i acorde mai multă atenție și înțelegere copilului, să-i lase  libertatea de a vorbi când dorește el despre grădiniță, iar la sfârșitul zilei, înainte de culcare să puncteze împreună momentele plăcute de peste zi.”™”™

                                                                                        Psiholog  școlar
                                                                                          Călina Iușan


În urma derulării acestui proiect preșcolarii s-au adaptat cu ușurintă iar părinții își aduc cu plăcere și încredere copiii în grădinița nostră.
Le mulțumim și sperăm la o colaborare fructuoasă în triada ,, copil-educatoare-părinte.”™”™

Lasă un comentariu