Educație și formare

Calitatea ofertei educaționale și formative

Art. XI.1.
Psihologii vor manifestă preocupare față de programele educaționale și cele de formare profesională, asigurându-se că acestea furnizează cunoștințele și experiența necesare și suficiente pentru pregătirea studenților și supervizaților la standarde corespunzătoare atestărilor, diplomelor sau gradelor academice/profesionale care urmează să fie obținute. Cunoștințele oferite trebuie să se bazeze pe date experimentale și pe o argumentație științifică.

Transparența

Art. XI.2. Psihologii care raspund de programele educaționale sau de formare se vor asigura că există o descriere recenta și precisă a acestora: obiective, conținut, beneficii și obligațiile care trebuie îndeplinite pentru absolvirea programului, inclusiv modalitățile de evaluare și taxe. Aceste informații trebuie să fie disponibile pentru toate părțile interesate.

Responsabilitate educațională

Art. XI.3. Psihologii se vor asigura că programele cursurilor acoperă tematica propusă, că informația este prezentată cu acuratețe, că există modalități adecvate de evaluare a progresului și că tipurile de experiențe descrise la curs sunt relevante. Psihologii pot  să modifice conținutul sau cerințele cursului atunci când consideră aceste schimbări necesare sau dezirabile din punct de vedere pedagogic, atâta vreme cât studenții și cei implicați sunt anuntați din timp de aceste modificări. 

Limite cadru, de informare

Art. XI.4. Psihologii nu vor cere studenților sau celor supervizați să dezvăluie informații personale în activitățile de curs sau în cadrul unor programe de formare profesională/supervizare.

Conflicte în evaluare

Art. XI.5. Psihologii din instituțiile de învățământ superior care evaluează performanța academică a studenților într-o formă de terapie nu vor oferi și servicii de terapie studenților pe care îi evaluează, pe durata acestei evaluari. În cazul unui curs/ program în care terapia individuală sau de grup este specificată ca și cerință obligatorie, psihologii responsabili cu derularea programului vor permite studenților/cursanților să opteze pentru serviciile specialiștilor neafiliați la respectivul program.

Hărțuire și relații sexuale

Art. XI.6. Psihologii nu vor hărțui sexual și nu se vor angaja în relatii sexuale cu studenții sau cu supervizații din departamentul, centrul sau din instituția în care lucrează și asupra cărora aceștia au sau pot avea o autoritate evaluativă.

Abuzul de autoritate

Art. XI.7. Fiind conștienți de influenta pe care o au ca profesori sau coordonatori asupra elevilor, studenților, participanților la cursuri, celor aflati în supervizare, psihologii nu vor face abuz de autoritatea lor și nu vor umili sau amenința în nici un fel integritatea sau imaginea de sine a acestora.

Calificari speciale

Art. XI.8. Psihologii nu vor forma persoane care nu au absolvit o formă de învățământ superior, nu au specializare, experiență de lucru sau orice altă dovadă de calificare atunci când formarea vizează folosirea metodelor sau tehnicilor speciale (de ex. hipnoza, biofeedback, tehnici avansate de testare etc.)