"/> ">

Homeschooling pentru preșcolari

 

Mulți părinți cred că educarea  preșcolarilor necesită materiale didactice și o pregătire prealabilă. Noi, adulții suntem obișnuiți cu sistemul educațional clasic, în care am avut parte mulți ani, unde elevul învață stând pe un scaun și luând notițe. Această activitate statică poate fi extrem de extenuantă, mai ales pentru un copil de grădiniță.

Părinții care vor să completeze cunoștințele copiilor și dornici să-și educe copii eficient, cumpără caiete speciale (cu planșe de colorat, fișe didactice) și îi obligă pe cei mici să stea ore în șir pe un scaun, pentru a le completa. Nu o dată s-a întâmplat ca micuții să refuze la grădiniță activitățile statice precum desenul, lucrul manual, sau completarea unor fișe didactice, pentru că acasă, în timpul lor liber, erau nevoiți să facă zeci de fișe. 

Să nu uităm că principala activitate a copilului preșcolar este jocul. Acest tip de joc este definit de Jean Piaget, marele cercetător al psihologiei copilului, ca jocul simbolic. „Jocul simbolic transformă realul printr-o asimilare mai mult sau mai puțin pură la trebuințele eului.”

Copilul învață și se dezvoltă armonic când percepe activitatea instructiv-educativă ca pe un joc. În momentul în care a conștientizat că „ceea ce trebuie să facă” e pentru un scop educativ, procesul instructiv-educativ e din ce în ce mai ineficient.

Astfel un copil de grupa mare învață să numere până la 10, conform cerințelor noului curriculum preșcolar, în care este specificat ca obiectiv dezvoltarea capacității de a înțelege și utiliza numere, cifre, unități de măsură, întrebuințând un vocabular adecvat”.

Pentru a evita suprasolicitarea copiilor e bine să nu-i ținem foarte mult timp pe scaun, punându-i să facă exerciții de matematică. La fel de bine, copiii își pot însuși aceste noțiuni prin joc!

Iată câteva idei despre cum putem educa copiii preșcolari acasă!

Îngăduiți copilului să pună el masa!

Să nu ne fie teamă să- cerem copilului să pună el masa.  Ca să pună tacâmurile corect pentru toată lumea, el va trebui să numere membrii familiei. Astfel învață să utilizeze numerele. Dacă a învățat să pună tacâmurile, îi putem cere să deosebească partea stânga de  partea dreaptă, cerându-i să pună lingura pe partea dreaptă a farfuriei, iar furculița pe partea stângă.

Luați-l cu dumneavoastră la piață! Lăsați-l să cumpere el legumele!

Includeți copiii în activitățile pe care le faceți zi cu zi. Copilul va fi încântat să vă însoțească  cu coșulețul lui la piață, având în buzunar bani adevărați. Îl va face să se simtă mai matur și mai deștept, crescând astfel încrederea în sine.

Prin acest exercițiu, pe care el îl va pricepe ca pe un joc, exersează bunele maniere, intră în contact cu lumea reală, învață să utilizeze numerele și cunoaște mediul înconjurător. Putem obține toate astea punându-l pe copil să completeze fișe didactice?

Îngăduiți-i să sorteze diferite obiecte din casă după mărime, culoare, formă!

După ce adunați hainele de pe uscător, puteți să-i cereți copilului să le sorteze după culoare, mărime și tipul hainelor. Astfel va învăța că lucrurile pot fi categorisite, va învăța să deosebească culorile și nuanțele acestora.

Reparați împreună obiectele stricate!

Dezasamblați o jucărie sau un obiect din casă. Rugați-l pe copil să încerce să-l repare. Prin acest joc va învăța că fiecare întreg este compus din mai multe părți mici.

La teatru

Duceți-l cu dumneavoastră la un concert simfonic, la teatru de păpuși , la cinema, asigurându-vă desigur de dinainte că spectacolul e adecvat copilului.

Participând la astfel de evenimente, copilul va învăța cum să se comporte în societate, și i se va dezvolta simțul estetic.

 


Bibliografie:

Jean Piaget & Barbel Inhelder, La psihologie de l'enfant, Presses Universitaires de France, 1966

Curriculum pentru învățământul preșcolar. Prezentare și explicitări, Editura Didactică Publishing House, 2009