Dezvoltarea timpurie a copilului

Mulți români, mai ales din mediul rural sau din comunitățile urbane marginalizate (periferice) sărace, nu își trimit copiii la creșă sau la gradiniță, pe de o parte pentru că nu își permit, dar și fiindcă multe astfel de instituții au suferit modificări sau au fost închise. În momentul de față, sistemul românesc de creșe nu are o componentă de educație timpurie și furnizează doar servicii de îngrijire de bază. Anii petrecuți de copii la creșa sau la grădiniță sunt foarte valoroși. Nu numai că socializează, învățând să interacționeze unul cu celalălt, dar își dezvoltă și o serie de deprinderi de viață, își îmbogăț esc vocabularul, iau contact cu lumea exterioară și învață să se concentreze. Conform noii legi a educației din România, vârsta de înscriere a copiilor la școală a scăzut la 6 ani, iar educația obligatorie se termină la 16 ani. Copiii urmează cel puțin un an de grădiniță înainte de a merge la școală, deși acest lucru nu este obligatoriu. Se presupune că frecventarea a cel puțin un an de gradiniță le poate asigura copiilor din România un start mai bun în viață. O problemă majoră cu care se confruntă instituțiile de învățământ din România, în special în zonele rurale, este lipsa finanțărilor, câteodată chiar a fondurilor pentru igiena și pentru o minimă întreținere, pentru mobilier și materiale didactice. UNICEF s-a implicat în dezvoltarea capacității profesionale în creșele din 10 judete și în dezvoltarea politicilor și standardelor pentru educația și îngrijirea copiilor până în 3 ani. Proiectul pilot al UNICEF, Bun Început pentru Școală (Good Start for School) este un program de educație intensivă pentru copiii care nu au mers deloc la grădiniță. Programa și metodologia acestui program au fost elaborate și încorporate în politicile Ministerului Educației și Cercetării, cu speranța că vor fi preluate și pentru educația altor categorii de copii. Poziția de mediator școlar în rândul populației rome a fost creată ca parte a acestui proiect și a fost adoptată ulterior de către guvern. UNICEF s-a implicat în dezvoltarea capacității profesionale în creșele din 10 judete și în dezvoltarea politicilor și standardelor pentru educația și îngrijirea copiilor până în 3 ani. UNICEF promovează de asemenea o abordare integrată a conceptului de Dezvoltare Timpurie a Copilului. Astfel, conform programului de țară pentru perioada 2005-2009, în 10 județe din țară, familiile care prezintă riscul de a nu-și trimite copiii la grădiniță sau la școală vor fi abordate pentru a se evita aceasta situație.

Sursa: www.unicef.org