Busolă în activitatea educativă

Dacă te gândești la ziua care va urma - ia-ți de mâncare.
Dacă te gândești la anul care va urma – plantează un copac.
Dacă te gândești la secolul care va urma – educă copii.”     
                                                     (Proverb chinezesc)

Dragi colegi! Pe această cale dorim să vă prezentăm lucrarea noastră „Busolă în activitatea educativă”. Lucrarea de față prin documentarea elaborioasă și experianța practică în aplicarea exercițiilor este o pledoare convingătoare pentru contribuția pe care ar putea să o aducă în munca foarte vastă și permanent schimbătoare a diriginților.
Lucrarea de față vine să prezinte încercările noastre făcute de-a lungul anilor, începând din 2002, cu ocazia unor schimburi de experiență dintre colegi referitor la unele metode interactive de lucru cu elevii, aplicabile cu succes în munca educativă. Astfel, anual avem două zile în care, aplicând direct metodele prezentate, „jucându-ne”, învățăm unii de la alții, demonstrând eficiența si utilitatea acestora prin experimentare directă.
Obiectivele acestor metode sunt: antrenarea elevilor pe baza experienței lor în luarea unor decizii individuale corecte și determinarea lor să însușească unele deprinderi eficiente în rezolvarea creativă a problemelor.

Temele puse în discuție au fost:
I. Autocunoașterea II. Intercunoașterea III. Toleranța (2002)
I. Comunicarea și rezolvarea conflictelor II. Fumatul, consumul de alcool și de droguri - educație sanitară  (2003)
I. Dezvoltarea creativității II. Orientarea în carieră (2004)
I. Managementul grupului II.Colaborarea și spiritul de echipă - activități în aer liber (2005)
I. Pentru un mediu mai sănătos - educație ecologică (2006)
Toate aceste teme sunt prezentate în lucrarea de față, fără să avem pretenția  că am epuizat tratarea lor din toate punctele de vedere. Fiecărei teme este alocat un capitol care cuprinde:
o parte introductivă despre temă destul de sumară, având în vedere că scopul lucrării nu este prezentarea unor teorii. Acestea se găsesc în bibliografia propusă;
metodologie - prezentarea unor metode alternative și interactive de abordare care se pot aplica la tratarea temelor respective.                      
Metodele descrise la diferite activități și teme, cu puțină imaginație și rutină, se pot aplica și în alte situații, chiar se pot concepe și altele.
În concluzie, cu prezenta lucrare am intenționat să oferim diriginților (și nu numai) „un ghid” care să-i călăuzească într-o astfel de abordare a muncii educative. Activitățile descrise de noi au mai mult rolul unor modele, urmând ca, orientându-se după ele, profesorii sau coordonatorii unor activități de formare să găsească modalități concrete de acțiune, adaptate condițiilor particulare ale grupurilor pe care le conduc.
 

Autorii,

Fargó Mária, Selyem Edit, Porkoláb Annamária

Pentru a comanda această carte descarcăformularul în format pdf