Temă de vacanță

Chiar așa, cine-a mai pomenit temă de vacanță, nu e suficient cât învață copilul la școală? Spre surprinderea mea, am găsit „răsfoind” internetul destule discuții pe tema  temei de vacanță, și cred că cel mai mult mi-a plăcut replica unui elev: va da în judecată profesorul ce i-ar da nota 3 pe motiv că nu și-a făcut tema de vacanță.

Oricum, cert e că părerile sunt împărțite, atât în rîndul părinților, cît și al profesorilor. Atâta timp cât vorbim de o vacanță intersemestrială, sau de vacanța de Crăciun, temele ce conțin zeci și sute de exerciții se condamnă singure la eșec, pentru că ele nu vor fi niciodată privite drept elemente constructive. Însă chiar și așa o afirmație potrivit căreia ar trebui interzise temele de vacanță, afirmație ce poartă girul inspectoratului, împinge lucrurile la extreme, și asta deoarece odată ce au auzit așa ceva elevii și-au și luat-o în cap.

Expresia „cale de mijloc, expresie-clișeu, ar găsi cu ușurință condiții optime de realizare chiar în sfera temei de vacanță. Am să detaliez afirmația ceva mai încolo. Deocamdată aș vrea să aduc în centrul atenției problema temelor de vacanță pentru elevii din ciclul primar, unde nu cred că greșesc dacă aș spune că tema e pe cât de necesară, pe atât de utilă. Nu vorbim de teme de sute de pagini, dar nici nu putem trimite în vacanța de vară un elev de clasa I fără o temă adecvată prin care acesta să-și reamintească alfabetul și principalele operații matematice.

Așa că dragi părinți, fiți mai circumspecți în ceea ce privește acordarea votului în favoarea renunțării la temă. Rămânem la ciclul gimnazial – să stabilim avantajele și dezavantajele temei de vacanță (repet: vorbim de vacanța de vară).

Avantaje:

  • obligă copilul să-și formeze deprinderi de învățare,
  • îi este antrenată memoria,
  • învață să-și organizeze eficient timpul (gândiți-vă cât de actual este conceptul de time management, se formează fel și fel de cursuri, se scriu cărți despre controlul eficient al timpului),
  • îi este dezvoltată creativitatea, nu a rămas nimeni cu sechele de pe urma unei teme de casă.

Dezavantajul ar fi că necesită implicare din partea părinților, cam atât.

Bine concepută, tema de vacanță nu strică nici ciclului gimnazial sau liceal, însă trebuie să vedem ce înseamnă acest „bine concepută”. Ei bine, o compunere sau un eseu la română sau eventual o fișă de lucru menită să sintetizeze câteva aspecte principale, două, trei probleme la matematică și o compunere sau două, trei exerciții la o limbă străină nu suprasolicită nici pe departe elevul, ci au menirea de a reactualiza anumite cunoștințe.

Sau, în locul compunerilor elevii vor avea de citit o carte căreia trebuie să-i facă rezumatul . Evident, unii vor spune că elevii pot să obțină rezumatul unei lucrări folosid internetul, însă profesorul poate da un test scurt ce sigur va scoate la iveală adevărul – a citit sau nu elevul. Oare e chiar atît de solicitant să citești? Sau, dacă nici așa nu e bine, atunci profesorii ar putea da de înțeles elevilor că în a doua saptămână de după vacanța de vară, aceștia vor fi testați din noțiunile și cunoștințele de bază acumulate în anul precedent.

Nota obținută va conta întrucât se va face media cu o notă viitoare. Vrând, nevrând elevii vor trebui în felul acesta să mai pună mâna pe caietele destul de subțiri. Dacă dascălii ajung să fie „dați în judecată” așa cum și-ar dori elevul pe care l-am amintit la începutul articolului, rămâne de datoria părinților să intervină.

Articol scris de Corina David

Mai găsiți pe site

Cântecele pentru preșcolari

  • 01.mp3

Poezii

Basme populare

Făt frumos cu părul de aur

A fost odată într-o pustie mare un pustnic, și petrecea singur singurel. Vecinii săi erau fiarele pădurilor. Și așa era de bun la Dumnezeu, încât toate dobitoacele i se închinau, când se întâlneau cu dânsul.

Citește mai departe»