Importanța învățământului preșcolar
Grădinița de copii este veriga primară a sistemului național de educație care, de-a lungul evoluției sale, a îndeplinit, cu ponderi diferite, funcții sociale, educative și instructiv-educative și care, în același timp, a urmărit numeroase obiective generale și specifice în plan cognitiv, atitudinal-afectiv și psihomotor.
Perioada preșcolară constituie etapa celei mai intensive receptivități, mobilități și posibilități psihice, o perioadă a vieții cu remarcabile progrese în toate planurile. Acum se formează toate conduitele adaptative de bază, se constituie structurile intelectuale și creative mai importante – inclusiv sociabilitatea, caracteristicile comportamentelor, reacțiile afectiv – voliționale etc.
Copilul preșcolar traversează etapa cunoașterii prin lărgirea contactului său cu mediul social și cultural din care asimilează modele de viață care permit și determină integrarea sa tot mai activă în condiția umană.
Răspunderea primului educator specializat este mare, întrucât ceea ce învață copilul în primele etape ale copilăriei este determinant pentru profilul personalității sale viitoare. În zilele noastre, copilul preșcolar trebuie învățat să rezolve diverse probleme, pe care natura și viața socială le pun în fața integrării sale socio – profesionale viitoare. Pe de o parte, preșcolarul de astăzi se va confrunta cu poluarea și consecințele ei, iar pe de altă parte, cu problematica fascinantă a tehnologiei și științei contemporane . Între cele două tendințe actuale și viitoare, educația trebuie să ofere soluții cât mai adecvate și flexibile. Ansamblul acestor soluții trebuie să înceapă cu construirea unei viziuni unitare asupra educației la vârstele mici.
Activitatea copilului preșcolar este bogată și greu de surprins în resorturile ei intime. Calitatea activității depinde mult de condițiile de manifestare care i se oferă. Responsabilitatea organizării și îndrumării acesteia îi revine întregii societăți dar în special educatoarei, care trebuie să fie pilonul principal în colaborarea cu familia și alte persoane implicate, direct sau indirect, în educarea copilului preșcolar al mileniului III.
de Simon Letiția
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2, Tîrgu Mureș