Motivația în homeschooling

Unii copii sunt dornici să studieze, răsfoiesc mai tot timpul cărți, sunt interesați de lumea înconjurătoare și mereu caută răspunsuri la întrebări. Alții în schimb sunt lipsiți de motivație și se apucă greu de învățat. Învățatul, ca și sportul, necesită efort. Copilul care nu e obișnuit de mic, să facă un efort minim fizic și mental, e greu de convins mai târziu să fie entuziasmat de învățătură. Perioade în care motivația fluctuează există și nu e cazul să ne alarmăm. Nici noi, adulți nu ne desfășurăm activitățile de zi cu zi cu aceeași pasiune și convingere, din aceleași motive sau interese. Copii pot avea și ei perioade în care pot părea mai pasivi.

Cu răbdare, înțelegere și prin suportul nostru necondiționat îi putem ajuta să treacă peste momentele dificile. Cel mai important lucru e să nu reacționăm drastic. E bine să ne ferim în a povesti despre faptul că noi cât de tare nu ne plăcea să învățăm. Se poate întâmpla să transmitem involuntar copilului convingerile noastre și aceasta să fie cauza lipsei lui de motivație.

Cum îi motivăm pe copiii noștri să învețe? Iată câteva tehnici de motivare!

Captarea atenției

Prezentarea unei teme noi este un moment important în educație. Nu e suficient să spunem pur și simplu, că ”astăzi vom învăța despre...” Informațiile pe care vrem să-le împărtășim cu copiii trebuie ”ambalate frumos”. Iată câteva idei, cum să începem o lecție.

Glumele sunt bune pentru introducere, căci dau o senzație de relaxare și confort. Desigur gluma trebuie să aibă un element de legătură cu subiectul pe care vrem să-l introducem.

Jocurile sunt o altă modalitate de a capta atenția. Jocurile de ”spargere a gheții” sunt cele mai potrivite pentru a începe o lecție, pentru că au rolul de a dezinhiba și diminuează barierele inhibitorii.

Părăsirea subiectului este o altă tehnică folosită pentru a capta atenția. Micile devieri de la subiect recâștigă atenția copiilor.
Materialele didactice (planșe colorate, cântece, un filmuleț scurt) atrag privirile copiilor, ne sunt de mare ajutor în a face pe copii să fie atenți.
Experimentele se pot folosi nu doar ca o tehnică de captare a atenției, dar și ca o metodă didactică eficientă, care îl dezvoltă pe copii multilateral.

Obiective realizabile, centrate pe aptitudinile copilului

E bine să avem niște țeluri bine definite în ceea ce privește educația copilului. Aceste așteptări trebuie concepute în funcție de aptitudinile copilului.  Performanțele copiilor nu o să crească dacă cerem imposibilul de la ei. Fiecare copil se dezvoltă în ritmul lui propriu. O sarcină prea grea de realizat nu o să-l motiveze, ci din contră, îl va face să renunțe. Nici obiectivele prea ușor de atins nu duc la un rezultat mult mai bun. Fără efort, nu există progres.

Atitudinea noastră, atitudinea de dascăl

”Scopul adulților implicați în educația copilului este acela de a crea o disciplină a activității, a muncii, a binelui și nu a imobilității sau a pasivității.”, spune Maria Montessori. Cu o atitudine autoritară, atotștiutoare și de necontestat în deciziile noastre nu o să reușim să motivăm copii pe termen lung. ”Poartă-te cu alții, așa cum ai dori să se poarte și alții cu tine” spune un proverb vechi. Ca să fim ”dascăli buni pentru copiii noștri”, nu e îndeajuns să avem cunoștințe aprofundate de pedagogie. E nevoie și de abilități sociale și empatice, de a ne înțelege copiii și a putea privi lumea cu ochii lor.  

Entuziasmul

Dacă noi nu credem în ceea ce spunem, o spunem degeaba. Informațiile pe care vrem să le transmitem nu au impact, dacă noi înșine credem că sunt niște prostii.  Noi înșine trebuie să fim entuziasmați de subiectul abordat.
Distracție
Învățatul e distractiv, nu e o pedeapsă, o povară sau o obligație. E bine să introducem cât mai multe elemente distractive în educația copiilor. Statul pe scaun se poate înlocui cu o vizită la o expoziție, la teatru, la grădina zoologică, etc. Experiențele susțin motivația și performanțele.


De Imola Ognean - profesor preșcolar