Amenajarea spațiului de învățare

Învățatul acasă necesită câteva resurse materiale. Spațiul de învățare este foarte important, deoarece aici petrece copilul cea mai mare parte a zilei. Adepții homeschooling-ului se împart în două tabere în cea ce privește locul de învățare. Unii susțin că este nevoie de un loc unde copilul să-și dezvolte abilitățile, iar alții, adepții unschooling-ului spun că educația este eficientă dacă este nonformală, adică copilul învață prin experiențe.

În viziunea mea cele două teorii trebuie îmbinate. În cele mai multe situații, educația informală și nonformală e cea mai eficientă, căci se bazează pe pedagogia experiențială. Copilul participă activ în procesul de învățare, este captat și motivat.
În unele cazuri, în special în exersarea și consolidarea unor deprinderi este de mare folos chiar și  ”Didactica Magna” a lui Commenius. Copilul nu poate învăța să scrie și să citească într-o drumeție, sau jucându-se. Exersarea scrierii este mai eficientă în varianta clasică, la masă, pe scaun. Evident, asta nu înseamnă că îl obligăm pe copil să stea într-un loc, nemișcat cu orele. Important e să știm când e nevoie să apelăm la aceste metode clasice și să nu abuzăm de ele

În România cele mai multe familii trăiesc în apartamente de 2-4 camere. Locuințele fiind strâmte, mulți dintre noi nu ne permitem o cameră doar pentru învățare. Putem însă amenaja camera copilului în așa fel  încât să putem desfășura orele de studiu în ea.
Amenajarea camerei depinde în mare parte de vârsta copilului. Pentru copiii mici, de 1-7 ani vă recomand să creăm ”arii de stimulare”, adică mici colțuri cu diferite tipuri de jucării.     

Colțul cu povești

E nevoie de o saltea mică, sau de o plapumă pe care să o întindem pe podea. Lângă saltea putem pune o lampă fermecată, perne și un raft, sau o cutie, chiar și o valiză veche cu cărți de povești, enciclopedii, proiector de diafilme, păpuși pentru teatru de păpuși. Important e să amenajăm un loc drăguț și comod, unde copilul să se simtă bine. În acest colț putem desfășura ușor activitățile de dezvoltarea a limbajului. Aici citim povești, ne jucăm de-a teatru de păpuși, sau ne uităm la diafilme.

Colțul de construcții

În acest colțișor găsim jocurile de construcții: cuburi de lemn, de plastic, forme geometrice, lego, puzzle. Cred că cel mai bine e să grupăm jucăriile în mai multe sertare și să lipim pe ele abțibilde diferite, ca să știe copilul unde găsește o anumită jucărie.

Colțul cu jocurile de rol: bucătăria, cabinetul medical, etc.

Copiilor mici le place să se îmbrace în diferite costume. E bine să încurajăm acest ”obicei”, deoarece astfel îi dezvoltăm imaginația și implicit creativitatea. Nu trebuie să ne gândim la jucăriile scumpe din magazin. Costă puțin să-i facem copilului un mic cabinet medical. Avem nevoie doar de o măsuță mică de plastic, pe care punem câteva jucării ”de-a doctorului” și o canapea improvizată din două bucăți de burete învelite cu o husă de plapumă.  Dacă avem destul spațiu mai putem agăța și câteva costume de carnaval.

Atelierul de creație

E nevoie de o măsuță, un scaun, materiale pentru activități (plastelină, creioane, hârtie, foarfecă etc.) și o bucată de linoleum sau mușama. Aici putem desfășura activitățile de lucru manual, pictură și modelaj. Trebuie să avem în vedere că în ”atelierul de creație” o să facem multă mizerie. E bine să acoperim acest loc cu o bucată de linoleum, pentru că e mai ușor de curățat.

Mulți spun că nu încap atâtea lucruri într-o cameră. Ei bine, depinde cum gospodărim  spațiul disponibil. Dacă folosim rafturi, în loc de dulapuri mari, iar patul este rabatabil, deja am economisit loc suficient pentru două -trei arii de stimulare.

Spor la crearea camerei de studiu!

 

Ognean Imola - redactor Educație în Mureș