Concurs de creativitate religioasă - Ediția a VI-a

INFORMAȚII GENERALE

Numele instituției/unității de învățământ aplicante: Școala Gimnazială Nr. 7 Tg-Mureș
Site și adresă de e-mail: http://scoalagimnaziala7ms.blogspot.ro/, kreativitas_ms@yahoo.comPersoană de contact (nume și prenume, funcție, date de contact): dr. Tamási Zsolt-József, director, tamasizsolt @yahoo.com, INFORMAȚII DESPRE PROIECT

Titlul proiectului: Concurs regional de creativitate religioasă romano-catolică, Domeniul în care se încadrează proiectul:
  • Domeniul cultural artistic – folclor, tradiții, obiceiuri

Ediția nr..VIREZUMATUL PROIECTULUI

  1. Număr de elevi și număr de cadre didactice implicate

În cadrul concursului de creativitate religioasă romano catolică de la prima ediție din anul 2009, s-a dublat numărul participanților. Am pornit la prima ediție cu 130 de elevi iar la ultima ediție au participat 561 de elevi din 6 județe. 40 de cadre didactice care au pregătit elevii pentru concurs și  s-au implicat în evaluarea rezultatelor.

  1. Beneficiarii direcți și indirecți

Beneficiarii proiectului sunt elevii din toate ciclurile a învățământului preuniversitar, care doresc să realizeze o creație pe tematica concursului (actual cu teme ”Anul Parohiei”), având șansa de a se prezenta la 10 categorii de concurs: dramatizare, literatură, scurt metraj, fotografie, muzică, desen, planșe, dans, sport, recitale.

  1. Activități propuse, în ordinea în care se vor desfășura

În cadrul concursului după lansare are loc înregistarea candidaților din toate județele care aparțin de Arhiepiscopia Romano-Catolică de la Alba Iulia, fiind posibilă și înregistarea elevilor din alte regiuni ale țării. În urma finalizării procesului de înregistare se efectuezaă o preselecție a candidaților prin implicarea personalităților marcante  domeniilor concursului, respectiv prin implicarea cadrelor didactice care au nominalizat elevii participanți. În luna aprilie are loc concursul propriu zis, în cadrul căreia elevii calaficați participă în carul celor 10 secțiuni de concurs la probele prevăzute de juriu format din specialiști.

  1. Descrierea activității finale

Probele la cele 10 categorii de concurs constau în prezentarea creațiilor pregătite. Sunt prezentate și evaluate scenetele, filmele de scurt metraj, fotografiile, piesele muzicale, desenurile, planșele, dansurile pregătite, resepctiv cersurile recitate. La categoria de literatură se trece la realziarea unei text de proză sau lirică pornind de la un text propus de juriu, iar la categoria de sport echipele formate din 5 membri parcurg probele propuse, predând șatefeta pentru colegi în urma unei test grilă care are ca subiect informații dintr-o biblografie scpecificată și comunicată.

  1. Parteneri organizare

Pe lângă unitățile de învățământ care nominalizează candidații, concursul este organizat în parteneriat cu Arhiepiscopia Romano-Catolică de la Alba Iulia, cu Protopopiatul Romano-Catolică a Mureșului șia Târnavelor, prin implicarea Fundației Pro Vita Cristiana.
PREZENTAREA PROIECTULUI

Concursul de Creativitate Religioasă Romano-Catolică în anul școlar 2013/14 se află la ediția a VI-a, tematica actuală fiind ”Anul Parohiei”. Concursul lansat în 2009 cu ocazia mileniului arhiepiscopatului romano-catolic de la Alba Iulia a fost și dorește în continuare să aibă un caracter ecumenic, fiind deschis pentru toți participanți, indiferent de confesiune.


Privind categoriile de concurs, pe baza experienței primelor patru ediții s-au păstrat categoriile cele mai solicitate: recitale, literatură, desene, fotografii, planșe, scenete, scurt metraj, muzica, sport și dans. La fiecare categorie elevii particpă la trei categorii de vărstă, fiind invitați cu precădere să participe elevi începând cu clasa pregătitoare până la clasele terminale de liceu, din tot teritoriul Arhiepiscopiei, deci din Transilvania, fiind acceptat orice candidatură din teritoriul țării. Concursul de Creativitate Religioasă este singurul concurs care a reușit să atragă anual sute de elevi la edițiilo organizate în Tg-Mureș, numărul participanților fiind în creștere continuă. În anul lansării concursului, în 2009 au participat 130 de levi, în 2010 153 de elevi, în 2011 231 de elevi, în 2012 411 de elevi, în 2013 participau deja 561 de elevi. La aceste ediții anterioare cei participanți au provenit din județele Mureș, Alba, Covasna, Cluj, Harghita și Hunedoara. Pe lângă numărul mare de elevi înregistrați acest concurs oferă ocazia de a organiza într-un mod deja tradițional o activitate transdisciplinară care antrenează capacitățile elevilor. Elevii participanți sunt evaluați în domeniile concursului de un juriu format din experți.

Scopul proiectului

Proiectul propune implicarea activă a elevilor în programele oficiale a Bisericii Romano-Catolice. Prin continuitatea categoriilor de concurs, dar cu schimbarea anuală a temei se dorește formarea capacităților în concordanță cu planul pastoral a Bisericii, fiind alese ca temă ori subiecte generale prevăzute de Vatican, sau cele din planifacera comisiei pastorale a Arhidecezei Romano-Catolice de la Alba Iulia.

Obiectivele specifice ale proiectului

Obiectivul primordial a proiectului constă în valorificarea talentelor artistice și sportive a elevilor prin accentualizarea posibilităților trans- și intracurriculare.

Grupul țintă căruia i se adresează proiectul. Beneficiari.

Proiectul se adresează tuturor elevilor din sistemul preuniversitar, deschiși spre valorile creștine.

Durata proiectului
Lansarea anuală a poriectului se realizeză la începutul lunii noiembrie. Perioda de selecție pe plan local și finalizarea înregistrării candidaților are loc la începutul lunii februariei 2014, faza finală a concursului fiind preconizat la sfârșitul lunii aprilie 2014.

Descrierea activităților
a. Activitatea nr 1.
b. Titlul activității: Pregătirea și lansarea proiectului
c. Data/perioada de desfășurare: 01.10.2013-15.11.2013
d. Locul desfășurării: Tg-Mureș
e. Participanți (elevi, cadre didactice, parinti, reprezentanti ai comunitatii etc): cadre didactice din echipa de organizare
f. Parteneri: Arhiepiscopia Romano-Catolică de la Alba Iulia, Protopopiatul Romano Catolică a Mureșului și a Târnavelor, Fundația Pro Vita Cristiana
g. în perioda lansării proiectului sunt selectate pe baza colaborării din ani trecuți membrii juriului la fiecare categorie de concurs, sunt stabilite împreună cu specialiștii din domeniu criteriile de selecție și de concurs, este pregătit lansarea proiectului.
h. Responsabili: Profesorii de religie romano-catolică din județul Mureș, coordonați de responsabilul de proiect, dr. Tamasi Zsolt, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 7, responsabilul cercului metodologic a profesorilor de religie romano catoliucă la nivelul ISJ Mureș, membru în Comisia de Specialitatea a Arhiepiscopiei Romano Catolice de la Alba Iulia și președintele Fundației Pro Vita Cristiana
i. Beneficiari: elevii din toate ciclurile a învățământului preuniversitar
j. Modalități de monitorizare și evaluare.: Ședințe a comisiei de organizare.
a. Activitateanr 2.

b. Titlul activității: Selecția participanților
c. Data/perioada de desfășurare: 15.11.2013-15.02.2014
d. Locul desfășurării: școlile care doresc nominalizare de concurenți
e. Participanți (elevi, cadre didactice, parinti, reprezentanti ai comunitatii etc): cadre didactice coordonatoare, elevii interesați de concurs, membrii juriului
f. Parteneri: Arhiepiscopia Romano-Catolică de la Alba Iulia, Protopopiatul Romano Catolică a Mureșului și a Târnavelor, Fundația Pro Vita Cristiana, Protopopiatele romano-catolice,.
g. În perioda selectării candidaților sunt selectate pe baza experiențelor din ani trecuți elevii cu talente reale la domeniile concursului, este stabilită de profesori pregătitori lista elevilor acceptate spre înregistare la concurs.
h. Responsabili: Profesorii de religie romano-catolică, profesori de specialități în domeniile concursului.
i. Beneficiari: elevii din toate ciclurile a învățământului preuniversitar
j. Modalități de monitorizare și evaluare.: Corespondență între comisia de organizare, juriu și cadre didactice pregătitoare.
Rezultatele așteptate ca urmare a implementării proiectului
În urma implementării proiectului se realizezaă o implicare cativă a elevilor din învățământul preuniversitar în activitățile oficiale a Bisericii Romano-Catolice. Prin pregătirea la concurs se realizează o implicare activă atât a părinților cât și a cadrelor didactice în aceste activități. Prin stimularea capacităților, talentelor creative prin crearea cadrului de concurs, cei participanți au posibilitatea de a cunoaște alte modalități de abordare, de prezentare a subiectelor, fiind realizat astfel și un cadru de autoprezentare, de diseminare a rezultatelor proprii. Prin implicarea specialiștilor din domeniile concursului, ei devin mentori pentru elevii talentați.

Modalitățile de monitorizare și de evaluare ale proiectului

Pe parcursul proiectului echipa de coordonare centralizeză toate datele referitoare la proiect, în permanență ține legătura atât cu juriul, cât și cu profesori pregătitori, iar după concurs sunt centralizate toate datele. De la prima ediție echipa de organizare centralizează sugestiile din partea concurenților, a cadrelor didactice pregătitoare, a juriului, a părinților, a spectatorilor, iar prin prelucrarea acestor sugestii anual se trece la o clarificare a criteriilor de concurs.

Asigurarea continuitatea /sustenabilitatea proiectului
Proiectul lansat în 2009 a arătat o cerștere continuă de interes, implicarea în proiect fiind măsurabil într-o creștere permanentă. Prin stabilitatea domeniilor de concurs, a juriului format din specialiști și prin varietatea anuală a subiectului participanții au cadrul organizat și posibilatatea de a se prezenta cu noi creații. În derularea proiectului anual s-a înregistat o cereștere și în prința perezenței mass-mediai, cât și a sponzorilor.
Activitățile de promovare/mediatizare și de diseminare în timpul implementării proiectului și după încheierea acestuia
În timpul implementării, cât și după încheierea proiectului activități au fost și vor fii promovate at\t prin căile de comunicare interne a Bisericii Romano-Catolice (circulare în protopopiate), cât și prin implicarea mass-mediei (ziare, televiziune, radio), respectiv prin posibilitățile rețelei școlare și de inspectorate.

Partenerii implicați în proiect

Arhiepiscopatul Romano-Catolic de la Alba Iulia din anul lansării proiectului în calitate de partener a popularizat concursul în dieceză, detaliile privind proiectul fiind comunicate prin preoți. Totodată a intervenit și în sponzorizarea activităților derulate. Protopopiatul Romano-Catolică a Târnavelor și a Mureșului de la lansarea proiectului a oferit infrastructura necesară derulării proiectului, sponzorizând totodată activitățile. Fundația Pro Vita Cristiana începând cu ediția a IV-a a proiectului s-a implicat în promovarea proiectului și în atragerea de finațări, depunând proiecte de finanțare la fundații, respectiv la Consiliul Județean Mureș. Liceul Teoretiv ”Bolyai Farkas” din Tg-Mureș a oferit suplimentarea infrastructurii necesare organizării concursului din primul an a lansării. Proiectul în fiecare an a fost susținut de Muzeul Județean Mureș, atât prin specialiști, cât și prin organizarea activităților pentru concurenți din alte județe. La fel s-a realizat un parteneriat cu Biblioteca Teleki Teka din Tg-Mureș, cu Ansamblul de folclor Mureșul, cu Caritas Alba Iulia, Fundația Talentum din Tg-Mureș privind asigurarea specialiștilor, dar și a premiilor necesare. La categoria de premii s-au stabilit parteneriate cu Editura Verbum din Cluj-Napoca, cu Asociația Kolping, cu Magzinul Art-Hobby, cu Comitetul Pastoral al Arhiepiscopatului Romano-Catolic de la Alba Iulia. La mediatizarea concursului s-au realizat parteneziate pe lângă ziarele, studiourile de televizuinue și de radio locale cu Radio Maria, cu revista Kronika. La ediția a V-a a concursului s-a implicat în finanțarea concursului Consiliul Județean Mureș, respectiv concursul a primit statutul de CAER fără finanțare din partea MEN.POTENȚIALII PARTENERI

Unitățile școlare partenere: Liceul Teoretic Bolyai Farkas din Tg-MuresAlte instituții implicate în proiect Isnpectoratul Arhidiecezan Romano-Catolică Alba Iulia Protopopiatul Romano-Catolic a Târnavelor și a Mureșului. Regulament de concurs Concurs regional de Creativitate Religioasă Romano-Catolică Regulamentul de concurs s-a format prin experiența dobândită prin organizarea consecutivă a V. ediții, prin respectarea sugestiilor din partea membrilor juriului, format din experți în subdomeniile concursului. Tematica de concurs:
  • Anul parohiei. Tematica concursului anual este stabilit în concordanță cu tematica pastorală al Arhiepiscopatului Romano-Catolic de la Alba Iulia

Domenii de concurs:
  • desen: concurenți trimit sau prezint personal un singur desen realizat prin orice tehnică. Desenul trebuie să prezinte în formă vizuală și recunoscabilă un aspect din viața unei parohii

  • Fotografii: realizarea a unei fotografii cu tematica concursului, fiind evaluat atât subiectul ales, cât și tehnica folosită, respectiv valoarea estetică a fotografiei

  • Planșe: realizarea a unie planșe cu tematica concursului în măriemea A3

  • Literatură: realizarea unei text literar în cadrul concursului pronidn de la un text biblic, comunicat concurenților pe loc.

  • Recitale: recitarea a unei poezii prestabilite de juriu

  • Scenete: prezentare în grup a unei scenete cu scenariu proprie sau alese cu tematica concursului

  • Scurt metraj: preznetarea unei scurt metraj cu tematica concursului, realizat înainte de concurs, cu o durată între 10-20 de minute

  • Muzică: prezentarea în grup sau individual, instrumental sau vocal a unei piese din repertoriu, sau compoziție proprie, care are un mesaj legat de tematica concursului

  • Dans: perezentarea a unei scenariu care se leagă de activitățile, sărbătoriile, hramul parohiei, cu motive de dans tradițional din regiunile de unde provin concurenții

  • Sport: concurs de ștafetă a echipelor format din 4 persoane. Concurenții predau ștafeta pentru colegi din echipă după realizarea unei scurt test grilă cu întrebări privind cunoștințele legate de parohie.

Categoriide vârstă:
  • sunt în concordanță cu categoriile de vârstă standarde din învățământul preuniversitar: ciclul primar, gimnazial, liceal. Pe baza indicațiilor juriului se defalcează categoriile de vârstă la domeniul de literatură și sport (elevii din clasele II-IV, V-VIII, IX-XII), de recitale, muzică, dans (clase peregătitoare- clasa a II-a, III-V, VI-VIII, IX-XII)

Participanții:
  • elevi din învățământ preuniversitare de stat, confesional sau particular din județele aparținătoare Arhiepiscopatului Romano-Catolic de la Alba Iulia (Maramureș, Sălaj, Bistrița-Năsăud, Cluj, Mureș, Hargita, Alba, Hunedoara, Sibiu, Brașov, Covasna), fiind acceptați elevi fără referire la confesiune.

Profesoripregătitori:
  • Cu precădere profesori cu specializarea religie, dar și cu alte specializări care contribue la pregătirea elevilor cu caracter multidisciplinar în tematica actuală a concursului

Înregistare: Înregistarea la concurs se realizează prin 2 etape:
  • Prin pre-înregistrare cu termen de 25.01.2014 se primesc înregistrările prin intermedierea profesorilor pregătitori a elevilor.

  • După pre-înregistare comisia de organizare stabilește dacă înregistrările se încadrează în limita maximă de prezență, luând în calcul posibilitățile oferite de infrastructura existentă privind primirea concurenților, cazarea lor, încadrarea la domenii de concurs, încadrarea în timpul alocat pentru derularea activităților în domeniile concursului.

  • În urma validării înscrierilor se comunică cu termen de 15.03.2013 către profesori pregătitori, dacă s-a acceptat înregistarea candidaților, sau dacă se ve aplica o preselecție pentru participare.

  • Preselecția în cadrul edițiilor anterioare nu era nevoie, în ediția actuală se stabilește principiul de reprezentare proporțională a candidaților din județele participante.

  • În urma preselecției se validează lista finală a candidaților cu termen de 31.03.2014

Comisiadeorganizare:
  • este format din profesorii de religie romano-catolică a cercului pedagogic la nivelul ISJ Mureș

  • coordonatorul concursului: dr. Tamási Zsolt-József, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 7 din Tg-Mureș, metodist religie romano catolică la nivelul ISJ Mureș

Juriu:
  • format din experți locali, mureșeni în domeniile concursului, prezidați de un președinte de juriu. În edițiile anterioare, respectiv în ediția actuală juriul pe domenii este prezidat după cum urmează:

    • la desene: un artist cu renume în Tg-Mureș

    • la fotografii și planșe: un reprezentatnt desemnat de Fotoclub Marx Jozsef din Tg-Mureș

    • la literatură: inspectorul de specialitate de la ISJ Mureș

    • la recitale: un artist cu renume în Tg-Mureș (în fiecare ediție anterioră fiind Kilyen Ilka)

    • la dramatizare: un reprezentant desemnat de Teatrul Național Tg-Mureș

    • la scurt metraj: reprezentanți desemnați de studiouri de televiziune locale: ETV Tg-Mureș, TTM, TVR Tg-Mureș

    • la muzică: un reprezentant desemnat de Filarmonica de Stat Tg-Mureș

    • la dans: reprezentanți desemnați de Ansamblul Artistic Mureș

    • la sport: un profesor de sport, metodist la nivelul ISJ Mureș

Infrastructura concursului:
  • concursul începând cu prima ediție s-a desfășurat în incinta Casei de Studiu ”Deus Providebit” a Parochiei Romano Catolice ”Sf. Ioan Botezatorul” din Tg-Mureș și în incinta Liceului Teoretic ”Bolyai Farkas” din Tg-Mureș. Masa se servește la Cantina ”La Effendi” din Casa de Studiu Deus Providebit. Cazarea concurenților și a profesorilor însoțitori se realizează în camerele de oaspeți a Casei de Studiu ”Deus Providebit”, în Internatul Liceului Teretic ”Bolyai Farkas”, și după caz în Internatul Liceului Vocațional Mihai Eminescu.

Derularea concursului:
  • Concursul începe la ora 15,00, în ziua de vineri (ediție actuală: 25.04.2013) cu deschiderea festivă în Sala Festivă a Liceului Teoretic ”Bolyai Farkas”.

  • În ziua de vineri între orele 15,30-16,30 au loc prezentările de dans în Sala Festivă a Liceului Teoretic ”Bolyai Farkas”, urmat în același locație de la ora 16,45 cu prezentarea scenetelor. Paralel cu prezentarea scenetelor de la ora 16,00 încep probele de sport la Sala de Sport a Liceului Teoretic ”Bolyai Farkas”.

  • Sâmbătă între 9,00 și 13,00 în Sala ”Sf. Mihaly” a Casei de Studiu ”Deus Providebit” are loc prezentarea desenelor, fotografiilor și a planșelor, creațiile rămând expuse în Holul Casei de Studiu ”Deus Providebit”. Paralel de la ora 9,00 începe concursul de creației literară în sala ”Sf. Margit” a Casei de Studiu ”Deus Providebit”, respectiv de la ora 11,00 începe prezentarea filemelor de scurt metraj în Capela Casei de Studiu ”Deus Providebit”. În Sala Festivă a Liceului Teoretic ”Bolyai Farkas” între orele 9,00-11,00 sunt prezentate recitalele, urmate de la ora 11,00 de prezentările de muzică.

  • Sâmbătă după masă în timpul cetralizării rezultatelor, oaspeții sunt invitați la vizitarea orașului, în colaborare cu Muzeul Județean Mureș și cu Biblioteca ”Teleki Teka”.

  • Concursul se finalizează cu premierea câștigătorilor în Biserica Parochială ”Sf. Ioan Botezatorul” la sfârșitul slujbei de la ora 18,00.

Premii:
  • se acordă premiul I, II, III și mențiune la fiecare domeniu de concurs și la fiecare categorie de vârstă în urma rezultatelor comunicate de juriu.

  • premiul constă în diplome, respectiv cărți achizițioate prin sponzorizări, donații și prin proiecte castigate