Cum produce scoala tâmpiti

http://www.contributors.ro/editorial/cum-produce-scoala-tampiti/

 

Autorul a vrut sa socheze cind a spus ca școala românească produce tâmpiți. Însă cheia articolului nu este în titlu (care este doar provocator), ci în prima frază: Școala românească produce tâmpiți industrial și *cu metodă*. 


Din păcate, în continuare autorul se pierde în amănunte și scapă din vedere *performanța* excepțională a școlii românești, care se apropie de perfecțiune în privința misiunii sociale pentru care a fost investită: să producă tâmpiți.

Altfel spus: tâmpitul pe care-l produce școala NU rezultă din erorile sistemului de învățământ, ci este exact produsul pe care școala îl vizează. Adică școala produce tâmpiți *cu intenție*.

Înainte de a demonstra această afirmație, musai să vedem câteva definiții. Precizare: Folosesc NODEX 2002, care preferă termenul "TÂMP" (Adică "tâmpit" trimite la "tâmp", ceea ce nu mi se pare ok pentru că ascunde verbul "a tâmpi". Or eu nu cred că natura produce spontan tâmpi. Ei rezultă doar în urma tâmpirii).

TÂMP ~ă (~i, ~e) 1) și substantival rar (despre persoane sau despre manifestările lor) Care vădește lipsă de inteligență; prost; neghiob; tont; nătărău; nătâng; netot; nerod; stupid; năuc. 2) reg. (despre obiecte de tăiat) Care are tăișul sau vârful ros și nu mai taie.

La sensul (1) avem "lipsă de inteligență" (restul sunt sinonime).

Pentru inteligență prefer definiția din DEX 98: "Capacitatea de a înțelege ușor și bine, de a sesiza ceea ce este esențial, de a rezolva situații sau probleme noi pe baza experienței acumulate anterior".

Și acum, demonstrația prin reducere la absurd: presupunând că școala românească ar produce oameni care înțeleg ușor și bine, care sesizează ce e esențial și rezolvă situații sau probleme etc., în timp, aceștia vor deveni majoritari și vor răsturna estabishment-ul actual, începând cu clasa politică și administrația. Or, clasa politică și administrația au instinct de supraviețuire (instituțională sau strict umană) și nu vor admite așa ceva. Au puterea și vor modela în consecință sistemul "educațional" astfel încât acesta să producă tâmpiți. Contradicție cu premiza.

Așadar, supoziția autorului că învățământul românesc este interesat doar de propria sa supraviețuire este corectă, dar incompletă, pentru că e vorba de supraviețuirea *întregului* sistem.

În rezumat, obiectivul școlii românești este de a produce oameni care:

(a) sunt lipsiți de capacitatea de a înțelege;
(b) sunt lipsiți de capacitatea de a se exprima;
(c) sunt lipsiți de moralitate;
(d) sunt lipsiți de aderență socială și capacitatea de (auto) organizare.

Desigur, (a) și (c) determină (d), care este scopul suprem.
În schimb (b) este doar o măsură de siguranță. Deoarece școala nu a atins încă perfecțiunea, există (încă) șanse să producă rebuturi în punctul (a). Adică să producă oameni cu capacitatea de a înțelege, așa că (b) are ca scop ca aceste rebuturi să nu poată să exprime (sau, oroare!, să explice) ceea ce înțeleg.

Pentru a se asigura că învățământul funcționează la capacitate maximă, sistemul nu permite nici o breșă: acțiunea de tâmpire (adică "educație" în termeni oficiali) trebuie exercitată asupra tuturor, prin convingere sau constrângere. Acesta este motivul pentru care "homeschooling" este interzis.

Ok, chiar și așa se întâmplă să apară rebuturi hidoase, cu inteligență sclipitoare, olimpici internaționali și alți nemernici de teapa lor. Există însă soluții și pentru ei: sunt trimiși la studii în străinătate, pe ideea că vor rămâne dracului acolo. Se întâmplă însă și unele nenorociri: câțiva se întorc înapoi în ideea (de o înduioșătoare naivitate) că vor schimba sistemul din interior. Aceștia vor fi ejectați din start și vor fi împinși în multinaționale, unde vor fi cumințiți cu salarii bune și sisteme de pensii și asigurări, vor fi cazați în rezervații zise "cartiere rezidențiale" etc.

Ar mai fi de adăugat că tâmpirea în sine nu este perfectă, ceea ce reprezintă un mic eșec al învățământului românesc. Este însă perfectibilă, așa că se lucrează intens în această direcție, prin selecția riguroasă de profesori tâmpiți.

SCENARIUL OPTIMIST

În eventualitatea că (printr-o minune) vom supraviețui ca nație, există șansa ca cercul vicios să se transforme într-unul virtuos. În principiu, scenariul se bazează pe faptul că prin infuzia masivă de tâmpiți în sistem, sistemul în sine va deveni atât de tâmpit încât nu va mai înțelege chiar logica sistemului perfect de învățământ edificat cu atâta trudă. Îl vor distruge prin proastă administrare, astfel încât acesta va produce și oameni mai puțin tâmpiți și, cu puțină șansă, chiar oameni inteligenți.

Când se va întâmpla asta... noi vom fi oale și ulcele.

Diana Costan

Articolul este publicat sub licenta :http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ro/