Mânuirea corectă a creionului

Copiii încep, pe la vârsta de 2 ani, să fie interesați de creioane și, în general, de desen. Îi observă atent pe părinți când notează un număr de telefon sau întocmesc lista de cumpărături. În clipa în care găsesc un pix uitat pe masă,  încep să exerseze ceea ce au văzut. Mulți părinți preferă să nu dea creioane copiilor mici de teamă să nu se accidenteze cu ele. Cei mici pot însă să experimenteze, sub o atentă supraveghere desenul, pe o coală de A4 sau chiar mai mare.

Pentru copii mici (1,5 - 3 ani) cele mai bune creioane sunt cele cerate, pentru că nu au vârful ascuțit, nu se rup ușor și solicită mică presiune pentru scriere. Nu contează foarte mult dacă sunt rotunde sau triunghiulare, important e să fie groase. De regulă cele mai ieftine nu sunt de bună calitate. Copiilor de 4-5 ani e bine să le dăm creioane colorate groase, cu vârful nu foarte ascuțit, iar preșcolarii din grupele pregătitoare pot experimenta și cu creioane grafice. Abilitățile motrice se referă la mișcări musculare rafinate. Dezvoltarea acestora necesită mult exercițiu, precum prinderea, strângerea și îmbinarea unor obiecte mici. Este important să știm că abilitățile motrice fine, ca de exemplu desenul, se dezvoltă după ce copilul stăpânește abilitățile motrice mari.Mânuirea corectă a creionului se învață în etape, ca orice lucru în viață. În prima etapă de dezvoltare copilul ține creionul strâns în pumn.  Nu e bine să-l forțăm pe cel mic să deseneze ca un elev de clasa I. Cel mai important lucru e să-i respectăm particularitățile de vârstă și să fim mulțumiți de rezultatele lui. Acest mod de gândire este general valabil în pedagogie, nu este o strategie didactică doar pentru dezvoltare motricității fine. Degetele copilului de 2 ani devin mai agile. Știe să strângă în pumn atât obiecte mici, cât și unele mai mari. Le mânuiește cu mușchii umerilor și a brațelor. Mișcarea brațelor e rigidă și greoaie. Nu permite copiilor să tragă linii bine conturate. La vârsta de 2 ani, încă nici capacitățile cognitive, nici coordonarea ochi-mână nu sunt suficient de dezvoltate pentru ca cei mici să-și poată exprima gândurile sau sentimentele prin desen. În momentul în care se întăresc mușchii mâinilor, copiii învață să țină creionul doar cu palma. Nivelul dezvoltării musculaturii se reflectă bine în desen. Nu mâzgălesc doar cu mușchii umerilor, ci își folosesc din ce în ce mai mult și mușchii mâinilor. Această etapă de dezvoltare a motricității fine apare pe la 3 ani. Copiii încep să dea sens mâzgăliturii, ajung să înțeleagă ce înseamnă simbolurile. Coordonarea mișcărilor e mult mai bună la această vârstă, cei mici învață să deseneze linii curbate, cercuri, spirale. Mânuirea creionului cu 5 degete e caracteristic copiilor de 4-5 ani. Ei strâng creionul cu toate degetele de la mână, își mișcă mâna din încheietură, fără să atingă hârtia în timp ce colorează. Deși această mișcare nu este la fel de rigidă ca prima etapă de dezvoltare, cei mici au încă dificultăți în a nu depăși conturul desenelor.  Această etapă de dezvoltare precede ultima fază a mânuirii corecte a creionului, cea cu 3 degete. Musculatura copiilor de 6-7 ani e destul de întărită pentru a permite mânuirea creionului doar cu trei degete. Mânuirea corectă a creionul se face între degetul mare, cel arătător și cel mijlociu. Degetul inelar și cel mic sunt puțin încolăcite, atingând ușor coala de desen. 

Atunci vorbim despre o ținere corectă a creionului, când copilul îl mânuiește cu mușchii degetelor și nu din încheietură, e capabil să tragă linii continue, drepte, fără să-și ridice mâna de pe foaie. Liniile trase trebuie să fie potrivite: nici foarte apăsate, nici prea moi și nesigure.